måndag 26 juli 2010

Måndag kväll

Hamnade, helt otippat, i soffan ikväll efter god middag med trevliga middagsgäster.

Då vår box (?) och tillhörande fjärrkontroll inte riktigt är kompisar just nu blir det så att man kollar på den kanalen som är inställd. Jag har hört talas om att man kan byta kanal genom att använda fingret direkt mot boxen och har nåt blurrigt gammalt minne av att man gjorde så på forntiden, men iallafall.

Jag hamnade mitt i ett program som hette "Generation fett" på trean. Nu är ju inte trean en kanal jag är på besök hos så ofta (!) men ikväll blev det så.
Jag har inte sett "Generation fett" tidigare och hoppas kunna undvika att se det i framtiden. Jag blev rätt illa berörd. Faktiskt.

Ikväll var det en tjej från Sverige som besökte ett...bantnings-internat i Kalifornien (var annars???) och vi fick följa några av eleverna som var där. Bl a en svenska faktiskt. Och det är ju verkligen så långt från vad vi får lära oss man kan komma. Man ska inte vara fördomsfull, men i programmet fick de t ex dricka så mycket läsk de ville. De fick lära sig att ju vitare brödet var, desto mindre fett var det (här bryr vi oss inte om fibrer inte). På hemkunskapen gjorde de bakelser och efterrätter...
Visst, de skulle ha stegräknare och gå minst 10000 steg om dagen och fick jobba mycket med rutiner, att äta på bestämda tidpunkter och inte hoppa över måltider. Men, borde man inte jobba bort lite mer socker???
Tänkte jag, tog en godisbit till och gosade ner mig rejält i soffan.

Man är inte bättre än sig själv, eller nåt...

Men imorgon bitti blir det lite mer linfrön på frukosten, det kan jag lova!



För övrigt var barnen hos mormor och morfar ett par timmar idag. Jag och min man hann med att promenera lite i byn (vägrar kalla det stan!!!), kolla i några affärer (ja, vi besökte min arbetsplats) samt äta lunch på restaurang. Riktigt trevligt! Faktiskt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar