onsdag 4 augusti 2010

Besiktningsdax

Idag var det vår tur att besiktiga bilen. Eller min tur, som sist eftersom bilen står i mitt namn...

Vi hade fått en tid redan 8.20 inne i Helsingborg, så det var bara att dra upp barnen tidigare än någonsin. Nästan. Magnus har ju fortfarande jour, men som sagt, Nintendo´sen följde med, så det var inga sura miner. Bara trötta :)

Sen vet jag inte varför, men jag blir alltid meganervös när jag ska besiktiga bilen. Typ att jag kommer få körförbud på plats eller nåt. Så klumpen i magen den växte allteftersom vi kom närmare och närmare.

Vi var där ca 10 min innan bokad tid och fick komma in efter 5 minuter. Och de ÄR ju trevliga, besiktningsmännen. Det vet jag ju. Men båda killarna som kollade på bilen (vet inte varför de var 2, kanske för att vår Skoda från -05 är så vansinnigt fin???) var helt förskräckta över våra däck. Hrm, och vi har ju pratat om att byta dem.
"Om polisen tar dig får du 800 kr i böter. PER DÄCK!!!"
Sen tyckte de att vindrutetorkarna smetade ut vattnet mer än det tog bort. "Kanske bara lite?" undrade jag försynt. "Nä, mycket." Kejrå...


Vi satte oss i bilen hem. Jag ringde Magnus och befallde honom att genast jaga rätt på nya däck.
Så 11.30 var jag inne igen i Hbg och fick språjlans nya däck. Köpte även nya vindrutetorkare, och det är ju inte bara att gå in på macken och köpa vadsomhelst. Nänä, här är det märkestorkare. "Vilket reg nr har du? Ok, en Skoda, då ska du ha torkarna 8992:368ccd." Typ.

Jag neg fint och viftade lite med mina ögonfransar så hjälpte däckbytarkillen mig att byta torkarna med. Så nu har jag slut på "tjej"-kontot. Ni vet det där kontot som tjejer kan använda för att slippa smutsa ner sig vad gäller bilen :)

Tyvärr hade bilprovningen stängt för lunch när jag gled in där igen för efterkontrollen. Typiskt. Jag som tänkte slå rekord i att komma tillbaka snabbast.


När jag kom hem igen och hade ätit lunch solade jag en stund på altanen, inte den nya dock, utan den gamla vanliga. Det tyckte jag att jag var värd.

Sen hade vi ett gäng star wars killar på besök. Men det är en helt annan historia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar