tisdag 18 maj 2010

Nattningsbestyr

Hade två något övertrötta barn att lägga ikväll.
Jag jobbade mellan 10-18, vilket innebar att jag kom hem vid halv 7. Det var kraaaftig motvind hem, annars hade jag givetvis varit hemma långt tidigare :)

Barnen satt i soffan, E spelade Nintendo och A tittade på, i vanlig ordning.
Magnus var tvungen att åka tillbaka till jobbet för att förbereda inför imorron.

Vi spelade klart, tittade lite på Batman och sen var det dags. För läggning.

Fick bära upp en A som ömsom skrattade ömsom gnällde. Jag kunde ju misstänka att han var trött på hans röda kinder och knallröda öron (han är väl inte mitt barn för inget) men tänkte att jaja, lite gnäll brukar man ju få ta. Men jisses, det blev lite mer än gnäll.

Först la han sig på toastolen och ville att jag skulle borsta hans tänder...hur? Jag orkade inte hålla på utan sa att då kan han gå och lägga sig på en gång. Då bröt han ihop och skrek att jag var DUUUUUM. Krokodiltårarna rann längst kinderna och han var djupt förolämpad. Tror jag. Jag hörde inte riktigt vad han skrek.

Under tiden hann jag borsta Elliots tänder.

Albin kom iallafall tillbaka och jag lyckades borsta hans tänder.
Konstaterade att vi behövde byta kallingar. Då bryter han ihop igen. Börjar storgråta och skrika. Hmmm, nog för att det var nya Star Wars kalsonger, men ändå!

Bär in ett litet knyte till hans rum. Då bryter han ihop IGEN, för han vill minsann inte ha några av kalsongerna i garderoben.
Han lyckas få fram att han vill ha Mästare Yoda kalsongerna. Okej, säjer jag och reser mig upp för att gå ner och hämta dem.
NEEEEEJ, skriker han, JAG SKA HÄMTA DEM SJÄLV. Sen hinner han inte mer än ut från rummet innan han kommenderar mig att följa med. Suck, det är inte lätt att hänga med.

Nåväl, vi går ner, han tar de rätta kalsongerna. Vi går upp och han tar på sig. Väljer pepparkakspyjamasen och frågar om den är ny. Nej, säjer jag, den är gammal. Ajajaj, skulle jag inte sagt. Han bryter ihop igen.

Tar hundis och snutten och ska precis lyfta upp honom i sängen när han tar snutten och skriker att han inte ska ha den utan baaaaaara hundis.

Jaja.

Jag tror att han somnade 10 sekunder efter att hans huvud landade på kudden.


Här hade ju kvällen kunnat vara slut, men det fanns ju ett barn kvar att lägga.
En liten 6 åring som ville byta kalsonger men var sur för han bara fick ett par nya igår...
Efter lite hot om att det inte skulle bli någon nattning om han inte låg i sängen när jag räknat till 10 löste det sig. Men sen ville han inte bli nattad, inte bli pussad, inte nåt. Minsann.
Jag körde snabbvarianten, då hinner han inte bli sååå sur...

Jag tror jag ska gå in och pussa massor på dem nu när de sover. Då kan de iallafall inte protestera :)

Det ÄR inte lätt att vara liten alla gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar