onsdag 8 september 2010

Dagens dilemma (om man är 6 år)

Vi cyklar oftast till skolan (och dagis). Vi har ca 1,5 km dit och i E´s tempo tar det ungefär 10 minuter.

De senaste dagarna har det gått väsentligt mycket långsammare eftersom han inte har så mycket luft i däcken. Vi skulle pumpat dem i helgen, men tappade helt bort det.

Igår erbjöd sig mormor att pumpa dem, men han tackade nej?!?!?!

Imorse var det lite gnäll över att det var tungt och jag påminde honom om att det är mycket tyngre att cykla med lite luft i däcken och han kunde fått hjälp igår. Så frågade jag varför han inte lät mormor fixa det igår?

"Därför jag vill ha punktering."
"Jaha, men om du får punktering lagar vi den på en gång så du kan cykla imorron med."
"Hmpf." (Tillsammans med en sur min.)

Han tror alltså att om han får punka slipper han cykla till skolan och får åka bil... Jag som trodde att han gillade att spara på miljön :) Fast egentligen gillar han att cykla, det är ju mest att det är lite kyligt på morgonen och att vi är allmänt lite trötta.

Mormor tar med sig pumpen idag när hon hämtar, så kan de fixa det tillsammans. Får se om han slår hastighetsrekord imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar