måndag 27 september 2010

Recept

Ja, morotsbullarna gick hem hos 75% av familjen. A är lite mer skeptisk.
Men det innebär att jag behöver baka nya imorron. Roligt!!! Hembakt är ju godast :)

Om det är någon som vill baka dem själv kommer receptet (som jag fick av min goda vän H för säkert 12-13 år sedan nu, det är populärt H!) här:

5 dl mjölk
50 gram jäst
25 gram rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3-4 dl finrivna morötter (fast jag har nog i dubbelt så mycket, både rårivet och finrivet...)
mjöl

Värm mjölken, blanda i jäst och resten.
Jäs i 30 min.
Knåda, forma till bullar.
Jäs i 30 min.
Pensla med ägg, strö över lite örtsalt och ev solroskärnor (dessa har jag börjat stoppa i degen istället, de trillade bara av).
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min på 225 grader.

Mumma!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar